15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://blogdoroty.pl 300 true 0

Ile godzin powinna spać każda grupa wiekowa

Do normalnej i produktywnej pracy nasz organizm potrzebuje zdrowego snu. Ten czas jest niezbędny, aby organizm mógł się zrelaksować, odpocząć i nabrać sił na nowy dzień. Zaburzenia snu, brak snu czy bezsenność mają bardzo niekorzystny wpływ na stan organizmu. Więc ile snu potrzebujesz, aby się wyspać i być zdrowym?

Ile godzin potrzebujesz spać

Jak odpowiedziałbyś na to pytanie? Najprawdopodobniej powiesz, że musisz spać 8 godzin lub nawet trochę więcej. To praktycznie prawda, ale nie dla każdego. Okazuje się, że liczba godzin, które musisz spać, zależy od czynnika wieku. Oznacza to, że liczba ta różni się w zależności od wieku.

Charles Xeisler, profesor Uniwersytetu Harvarda, przeprowadził ciekawy eksperyment, którego celem było określenie ilości snu potrzebnego dla każdej grupy wiekowej. Otrzymał takie wyniki.

  • Noworodki (0-3 miesiące) potrzebują 14-17 godzin snu.
  • Niemowlęta (4 miesiące – 11 miesięcy) – 12-15 godzin.
  • Dzieci (1-5 lat) – 11-14 godzin.
  • Wiek przedszkolny i młodsi uczniowie (6-13 lat) – 9-11 godzin.
  • Nastolatki (14-17 lat) – 8-10 godzin.
  • Młodzież (18-25 lat) – 7-9 godzin.
  • Dorośli (26-64 lata) – 7-9 godzin.
  • Seniorzy (powyżej 65 lat) – 7–8 godzin.


Nie ma jednak uniwersalnej recepty na każdego. To jak rozmiar buta. Ważne jest, aby wybrać indywidualny harmonogram i przeprowadzić osobisty eksperyment. Sen to bardzo ciekawy temat i bardzo daleko nam do pełnego zrozumienia, jak prawidłowo spać, ile przesypia i jak wpływa na nasz organizm. Dlatego naukowcy nieustannie prowadzą badania i badają sen.

Możemy z całą pewnością stwierdzić, że brak snu jest bardzo szkodliwy dla zdrowia. Wpływa to na funkcje poznawcze: reakcja spowalnia, zmniejsza się koncentracja uwagi. Zwłaszcza jeśli brak snu jest chroniczny. Ale jest jedna interesująca funkcja: osoba, która spała tylko 4 godziny, może być równie uważna, jak ta, która spała 7 godzin.

Ale problem w innym. Każda osoba wykonująca jakiekolwiek zadanie, bez względu na to, czy spała, czy nie, od czasu do czasu traci koncentrację. Tu leży pułapka. Jeśli dana osoba ma wystarczająco dużo snu, może szybko odzyskać koncentrację i skupić się na zadaniu. Ale dla mózgu osoby, która spała przez 4 godziny, nie jest to łatwe zadanie.

Profesor Clifford Minesweeper z Harvardu mówi: „Mózg śpiącego osoba pracuje normalnie, ale od czasu do czasu dzieje się z nią coś podobnego do awarii zasilania w urządzeniu elektrycznym ”. Podczas takiej awarii aktywowana jest strefa w mózgu odpowiedzialna za strach. Następnie zaczyna pracować tak, jakby osoba była w niebezpieczeństwie. Przejawia się to napięciem mięśni, wilgotnymi dłońmi i niestabilnym stanem emocjonalnym.

Główny problem polega na tym, że taka osoba może przestać zauważać spadek wydajności, pojawia się fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Może to mieć poważne konsekwencje. Dlatego nie powinieneś prowadzić samochodu, jeśli nie spałeś wystarczająco dużo.

 

Istnieje inny sposób spojrzenia na ten problem. Na przykład profesor psychiatrii Daniel Kripke, który swoje badania poświęcił problemom ze snem, twierdzi, że nadmierny sen jest również bardzo szkodliwy dla organizmu. Twierdzi: „Ludzie, którzy śpią od 6,5 do 7,5 godziny w nocy, żyją dłużej. Są bardziej produktywni i szczęśliwsi. A nadmierny sen może być nawet niezdrowy. Po 8,5 godziny snu możesz czuć się gorzej, niż gdybyś przespał 5 godzin.

Rady redakcyjne

Więc co robisz? To wszystko jest bardzo indywidualne. Jedyną uniwersalną radą dla każdego jest wyspanie się w wystarczającej ilości! Badania przeprowadzone przez wszystkich naukowców dowodzą, że dorosły potrzebuje co najmniej 7 do 9 godzin snu dziennie. Jeśli śpisz mniej, organizm zaczyna protestować. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka bardziej praktycznych wskazówek, które pomogą Ci się wyspać.

Jeśli to możliwe i konieczne, możesz dodać sen dzienny. Niektórzy badacze twierdzą, że 20 minut snu w środku dnia radykalnie poprawia wydajność i dodaje energii. Najważniejsze jest, aby znaleźć wskazówki, które są dla Ciebie odpowiednie.

 

Previous Post
Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną
Next Post
Cytryny mogą uchronić Cię przed przeziębieniem, cukrzycą, a nawet rakiem, po prostu ich potrzebujesz …
Dorotka

Blogerka i pasjonatka designu i nowych technologii.